maanantai 30. syyskuuta 2013

Jarru Dynamometri

Jarrudynamometri muodostuu lattiaan upotetusta telastosta ja näyttölaitteesta. Saman akselin kummallekin pyörälle on omat telansa. Mittaus tapahtuu akseli kerrallaan. Näyttölaitteessa on oma mittari kummankin pyörän jarruvoiman näyttämiseen. Näyttö voi olla analoginen (viisarinäyttö) tai digitaalinen (numeerinen). Lisäksi näyttölaitteessa voi olla jarruvoimien eroa osoittava mittari tai valot.

Elikkäs tiistaina laitettiin Toyota verso testiradalle jarru- ja jousitustestiin. Samalla opeteltiin laskemaan onko jarruissa riittävästi tehoa. 
Alla kuvat testerin tuloksista ja laskentakaaviosta. 




Tehojen laskeminen : 

Tehoero: Isompi jarruvoima - pienempi jarruvoima = tehoero

Tehoero %: Tehoero / suurempi jarruvoima * 100% = tehoero prosentteina

Taka-akselin jarruvoima: Vasen jarruvoima + oikea jarruvoima = taka-akselin jarruvoima

Taka-akselin hidastuvuus %: Taka-akselin jarruvoima / taka-akselin painovoima * 100% = taka-akselin hidastuvuus prosentteina

Alla vielä pari kuvaa tapahtumasta :)









Ei kommentteja:

Lähetä kommentti