torstai 26. syyskuuta 2013

AUNE-ehdot

Autoalan Keskusliitto ry:n ja Autotuojat ry:n jäsenliikkeiden ja jäsenjärjestöjen auto- ja erikoiskorjaamot sekä automaalaamot ovat soveltaneet 1.9.2006 alkaen seuraavia Autoalan kuluttajaneuvottelukunnan (AUNE) laatimia ja Kuluttajaviraston/kuluttaja-asiamiehen tarkistamia moottoriajoneuvojen korjausehtoja. Aune-ehdossa on neljätoista koshaa, jota ovat seuraavat: 

1.Korjaamon velvollisuudet
2.Työtilaus
3.Vastuu autoverosta (autoverolain 4 § 5) 
3.Hintatiedot
4.Lisätyöt
5.Maksuehdot
6.Vakuutusyhtiön laskuun tehtävät korjaukset
7.Työn valmistuminen
8.Työn kohteen vastaanottaminen ja luovuttaminen
9.Takuu
10.Maalaustakuun ehdot
11.Virheilmoitus ja virheen korjaaminen
12.Asiakkaan oikeus vahingonkorvaukseen korjaamon virheen tai viivästyksen johdosta

13.Erimielisyyksien ratkaiseminen

1. Korjaamon velvollisuudet

- Korjaamo suorittaa työn huolellisesti ja ammattitaitoisesti.
- Korjaamo hankkii työhön tarvittavat varaosat tai, jos asiakas tuo omat osat käyttää niitä (asiakkaan tuomista osista voi kieltäytyä vain, jos ne ovet viallisia tai eivät sovellu kyseiseen korjaustyöhön)
- Korjaamo voi teettää osan työstä alihankinta työnä.
- Korjaamo pyrkiii asiakkaalle edullisiin ratkaisuihin.

2. Työtilaus

- Työtilaus tehdään vähäisiä korjaustöitä lukuun ottamatta kirjallisesti ja työtilauksesta annetaan yksi kappale asiakkaalle toisen jäädessä korjaamolle.
- Jos työtilausta muutetaan tai täydennetään työtilauksen tekemisen jälkeen asiakkaan pyynnöstä, merkitään sovitut muutokset korjaamon työtilaukseen ja niistä lähetetään sovittaessa vahvistus asiakkaalle.
Asiakas voi perua työtilauksen ennen työn aloittamista tai valmistumista. Korjaamo voi tällöin velottaa asiakasta ennen peruutusta tehdystä työstä, käyttämistään tai tilattua työtä varten erityisesti hankkimistaan varaosista ja tarvikkeista sekä muista näiden ehtojen mukaisista kustannuksista, joita se ei ole voinut välttää. Korjaamon perimä hinta ei kuitenkaan saa ylittää tilatun korjauksen hintaa.

3. Vastuu autoverosta

Korjaamo ei ota vastaan ajoneuvon uudelleen verottamiseen mahdollisesti johtavaa korjaustyötä, ellei työntilaajana ole ajoneuvon rekisteriin merkitty omistaja.
- Korjaamo ilmoittaa asiakkaalle, jos osien vaihtaminen voi johtaa uudelleen verottamiseen.

4. Hintatiedot

 Korjaamon hintatiedot pitää olla asiakkaalle näkyvissä.
Hinta-arviota ei saa ylittää enemmällä kuin 15 prosentilla. (Hinta-arvio ei sido korjaamoa, jos työnkohdetta tutkittaessa ilmenee tarvetta korjaustoimiin, joita ei työn vastaanottamisen yhteydessä tehdyssä normaalissa tarkastuksessa ole voitu ennakoida. Tällaisen seikan ilmetessä korjaamon pitää ottaa yhteyttä asiakkaaseen uuden hinta-arvion ilmoittamiseksi.)
Jos korjaukselle sovitaan koko korjaustyön kattava enimmäishinta, enimmäishintaa ei saa ylittää.
Korjaamo laskuttaa asiakasta tilatuista ja tehdyistä töistä, varaosista, tarvikkeista ja alihankintatöistä sekä muista työtilaukseen liittyvistä tarpeellisista toimista. Laskussa on eroteltu kaikki kohdat selkeästi.

5. Lisätyöt

- Jos työtä tehdessä ilmenee lisätöitä niistä tulee keskustella asiakkaan kanssa.
- Jos asiakkaaseen ei saada yhteyttä kohtuullisessa ajassa, korjaamo saa tehdä vain vähäisiä ja tarpeellisia työtilaukseen kuulumattomia lisätöitä, joiden tekeminen on tarkoituksenmukaista yhdessä tilattujen töiden kanssa

6. Maksuehdot

- Tehty työ maksetaan tilauksen luovutuksessa ellei muusta ole sovittu.
Korjaamo perii viivästyskorkoa erääntyneestä ja myöhästyneestä suorituksesta korkolain mukaisesti. 
- Jos laskua ei makseta työnluovutuksen yhteydessä korjaamo voi kieltäytyä työnluovutuksesta.
- Asiakkaalla on oikeus pidättäytyä maksamasta virheellisesti suoritettua korjausta, kunnes virhe on korjaamon toimesta tai kustannuksella poistettu. Asiakas ei kuitenkaan voi pidättää suurempaa rahamäärää kuin mihin hänellä virheen johdosta on oikeus.

7. Vakuutusyhtiön laskuun tehtävät korjaukset

Vakuutusyhtiön laskuun tehtävissä korjauksissa työtilaus laaditaan korjaamon ja asiakkaan välillä, ellei muuta sovita.  Ajoneuvoon tehdään vahinkotarkastus vaurioiden ja korjaustavan määrittämiseksi. Saatuaan laskutusluvan vakuutusyhtiöltä korjaamo laskuttaa korjauskustannukset asiakkaan sijasta suoraan vakuutusyhtiöltä. Asiakas on velvollinen maksamaan korjaamolle sen osan korjauslaskusta, jota vakuutusyhtiö ei korvaa.

8. Työn valmistuminen

- Työ tehdään sovitussa ajassa mikäli näin ei ole korjaamo ilmoittaa asiakkaalle.
- Asiakkaalla on oikeus purkaa sopimus jos työ viivästyy
Asiakkaan oikeus saada vahingonkorvausta viivästyksen johdosta

9. Työn kohteen vastaanottaminen ja luovuttaminen

- Korjaamo vastaa työn kohteen asialisesta säilytyksestä.
- Korjaamon säilytysvastuu lakkaa neljän vuorokauden kuluessa siitä ajankohdasta lukien, kun korjaamo on ilmoittanut asiakkaalle työn valmistumisesta. 
Jos korjaamo säilyttää ajoneuvoa korjaamoalueella edellä mainitun neljän vuorokauden jälkeen, sillä on oikeus periä säilytysajalta korvausta.

10. Takuu

Ellei työtilauksessa muuta ilmoiteta, antaa korjaamo työstään takuun, joka on voimassa työn valmistumispäivästä lukien kuusi kuukautta tai 15.000 kilometriä riippuen siitä, kumpi mainituista rajoista ensin saavutetaan.
- Takuu ei kata säätöjä tai normaalia kulumista.
Takuu ei ole voimassa, jos korjaamo saattaa todennäköiseksi, että virhe johtuu asiakkaan puolella olevasta syystä, kuten ajoneuvon tai muun työnkohteen vääränlaisesta käsittelystä, tapaturmasta tai ulkopuolisen aiheuttamasta vauriosta, taikka siitä, että asiakas on laiminlyönyt ajoneuvon asianmukaisen hoidon ja huoltamisen.

11. Maalaustakuun ehdot

Maalaustyön takuu on voimassa 12 kuukautta maalaustyön valmistumisesta lukien, ellei toisin ilmoiteta.

Maalaustakuu ei kata vaurioita, jotka johtuvat:

a)  ulkoisista vahingoista, kuten esim. kiveniskuista, ilman epäpuhtauksista tai muista vastaavista syistä,

b) korin osien liitoskohtien välistä alkaneesta ruostumisesta, jota ei ole liitoskohtia avaamatta mahdollista todeta,

c) ajoneuvon osiin aikaisemmin tehdyistä korjaus- ja maalaustöistä, jotka on tehty sellaisia menetelmiä käyttäen, jotka ovat vahingoittaneet maalausta ja joita ei maalauksen aikana ole voitu havaita.

Korjaamo voi rajoittaa:

a) takuuta maalauksissa, joissa asiakas on tehnyt pohjustustyöt, toimittanut omat maalausmateriaalit tai asettanut maalaamolle tämän normaaleista työmenetelmistä poikkeavia vaatimuksia,

b) takuuta maalauksissa pintoihin, joissa on ruoste- tai muita vastaavia syöpymisvaurioita.

c) takuuta maalauksissa, jotka tehdään muovi- ja kumiosiin, joiden materiaalia se ei voi kohtuudella tunnistaa.

Korjaamo ilmoittaa asiakkaalle asettamistaan rajoituksista työtilausta tehtäessä tai viimeistään rajoituksen aiheen ilmetessä.

12. Virheilmoitus ja virheen korjaaminen

- Asiakkaan pitää ilmoittaa korjaamolle havaitsemastaan virheestä.
- Korjaamo oikaisee virheen omalla kustannuksellaan.
Korjaamo ei korvaa toisessa korjaamossa tehtyä työtä, jos asiakas ei ole ottanut yhteyttä korjaamoon, paitsi jos yhteydenotto on estynyt juhlapyhien, viikonlopun tai muiden vastaavien syiden vuoksi, eikä korjausta voida lykätä aiheuttamatta asiakkaalle kohtuutonta haittaa.
Korjaamo ei ole velvollinen korjaamaan virhettä, jos siitä aiheutuisi sille virheeseen nähden kohtuuttomia kustannuksia tai kohtuutonta haittaa.

13. Asiakkaan oikeus vahingonkorvaukseen korjaamon virheen tai viivästyksen johdosta

Korjaamo ei ole vastuussa viivästyksen aiheuttamista vahingosta, jos viivästys aiheutuu korjaamosta riippumattomasta syystä kuten työnseisauksesta, veden ja energian jakelun katkeamisesta, varaosien hankinnan vaikeutumisesta tai muusta korjaamon vaikutusmahdollisuuksien ulkopuolella olevasta esteestä.
-  Asiakkaalla on oikeus saada korvausta korjauksen viivästymisen tai virheellisen korjauksen aiheuttamista välillisistä vahingoista vain silloin kun viivästys tai virhe johtuu korjaamon puolella olevasta huolimattomuudesta.


14. Erimielisyyksien ratkaiseminen

- Jos erimielisyyksiä ei voida ratkaista osapuolten välisillä neuvotteluilla, kuluttaja-asiakas voi saattaa asian kuluttajariitalautakunnan käsiteltäväksi. Jos erimielisyydet ratkaistaan tuomioistuimessa, kanne voidaan nostaa myös kuluttajan kotipaikkakunnan yleisessä alioikeudessa.



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti