maanantai 23. syyskuuta 2013

Harjoitustyö auton rakenteen perusteet (ohjaus)

Elikkäs tälläkertaa vuorossa harjoitustyö ohjauksesta ja lisätietojahan löytää jälleen asentajakillan sivuilta :) http://asentajakilta.wikispaces.com/Auton+rakenne+perusteet+harjoitustyöt

Tehtävänä siis nimetä auton ohjauksen osat :

1.Ohjausakseli
2.Ohjauspylvään putki
3.Ohjauspylvään asennon säätövipu
4.Kokoonpainuva akseli ja ristinivelliitäntä
5.Ohjauspylvään joustoliitos
6.Ohjausvaihde
7.Raidetanko
8.Raidetangon pää






Lisäksi tehtävänä on kertoaettä mitä tarkoittaa Ackermannin periaatteen mukainen ihannevierintä ohjauksessa?
Ja myös, että mitä tarkoittaa auraus/haritus, camber ja caster ?


Ackermannin periaatteen ihannevierintä ohjauksessa tarkoittaa sitä, että kun pyörät kääntyvät mutkassa, sisempi pyörä kääntyy enemmän, kuin ulompi. Tällöin kitka on pienempi, kuin mitä se olisi molempien pyörien kääntyessä yhtä paljon.


Pyörät eivät ole koskaan täysin suorassa vaan ne joko harittavat tai auraavat. Haritus tarkoittaa että pyörät on suunnattu ulospäin ja renkaan ulkopinta kuluu enemmän kuin sisäpinta. Auraus taas tarkoittaa päinvastasta, eli pyörät on suunnattu sisäänpäin ja ne kuluvat sisäpinnasta enemmän.



Camber-kulma tarkoittaa auton pyöräntuennassa renkaan pystysuoran akselin ja auton pystysuoran akselin välinen kulma.  



Caster-kulma tarkoittaa autossa olevan kääntyvän renkaan pystysuoran akselin ja kuvitteellisen kääntymislinjan välinen kulma, sivulta päin katsottuna. 




1 kommentti:

  1. Tämä helpotti! Kuulin nimittäin, että meille pitäisi raidetangon pää vaihtaa autoon. Ihan en ollut varma miltä se näyttää tai missä sijaitsee. Tämä oli siis todella hyödyllinen.
    https://www.korpiauto.fi/laatua-takuulla

    VastaaPoista