tiistai 10. syyskuuta 2013

Harjoitustyö auton rakenteen perusteet (jarrut)

Tänään vuorossa harjoitus auton rakenteen perusteista aiheella jarrut ja niiden toiminta. (Tehtävästä voit lukea asentajakillan sivuilta) http://asentajakilta.wikispaces.com/Auton+rakenne+perusteet+harjoitustyöNestejarrut: Neste- eli hydrauliikkakäyttöiset jarrut ovat umpinaisia. Hydrauliikkaputkien pitää kestää 230 barin paine. Henkilön painaessa jarrupolkimen pohjaan siirtyy voima pääsylinterin mäntään. Männän liike muuttuu paineeksi, joka siirtyy putkea pitkin työsylinterin mäntään. Levyjarruissa mäntä työntää jarrupalat kiinteästi autossa oleviin jarrulevyihin aiheuttaen kitkavoimaa. Rumpujarruissa mäntä työntää jarruhihnan avustuksella jarrukenkiä rumpua vasten.
Seuraavaksi kuvia jarrun osista ja tietoa niiden toiminnasta :





Jarruneste säiliössä on mitä luultavammin jarrunestettä. Säiliön alla on jarrupääsylinteri, josta jarruputket
lähtevät kohti jarruja. Takana näkyy vielä tuollainen iso musta mötikkä jonne alipaine letku menee, se 
on jarrutehostin, mutten viitsinyt nimetä sitä kuvaan, jotta se pysyisi edes hiukan selkeänä :D 



Kuva rumpujarruista: Oheisessa kuvassa näkyy jarruletku josta jarruneste pääsee jarruille. 
Jarrusatulan sisällä on jarrupalat (näkyy seuraavassa kuvassa).



Tämän koko systeemin nimi on rumpujarru ja se löytyi Toyotan takapyörän takaa. Rumpujarrussa 
sijaitsee siis äsköisen kuvan osien lisäksi myös jarrupalat.



 
Pyörän nopeuden tunnistin kertoo nopeusmittarille kuinka lujaa auto kulkee :D 



Seisontajarrun elikkäskäsijarrun vaijeri

JARRUNESTE: Jarruneste on autojen jarru- sekä kytkinjärjestelmissä käytettävä hydraulineste. Jarruneste välittää voiman polkimelta jarruille. Jarrunesteen määrää on syytä tarkkailla. Jarrunestesäiliö on yleensä auton moottoritilassa näkyvillä, joten pinnan korkeus on helppo tarkistaa. Jos jarrunesteen määrä vähenee, on jarrujärjestelmässä yleensä vuoto, joka on korjattava. Väliaikaisena toimenpiteenä nestettä on syytä lisätä säiliöön.
Jarrunestettä ei saisi ravistaa ja se tulee säilyttää tiivisti suljetussa astiassa. Ravistettaessa jarrunesteeseen muodostuu ilmakuplia, jotka jarrujärjestelmään joutuessaan haittaavat jarrujen toimintaa. Jarruneste imee itseensä ulkoilman sisältämää kosteutta, josta seuraa jarrunesteen kiehumispisteen lasku ja korroosion lisääntyminen järjestelmässä.
Jarrunesteet suositellaan vaihdettavaksi kerran kahdessa vuodessa tai 40 000 kilometrin välein. Jarrunesteitä on useampaa eri laatua DOT 3, 4, 5 ja 5.1. Näistä yleisin jarrunestetyyppi vielä nykyisin on DOT 4. Näistä ainoa silikonipohjainen tuote on DOT 5 -jarruneste. Muut ovat glykoli- ja glykoli/boraattipohjaisia.
Kiehumispistearvot
Kiehumispiste (kuiva)Kiehumispiste (märkä)
DOT 3205°C (401°F)140°C (284°F)
DOT 4230°C (446°F)155°C (311°F)
DOT 5260°C (500°F)180°C (356°F)
DOT 5.1270°C (518°F)191°C (375°F)

Kuiva-kiehumispiste tarkoittaa jarrunesteen vähimmäiskiehumispistettä silloin kun seassa ei ole vettä ja märkä-kiehumispiste vähimmäisvaatimusta silloin kun sekaan on imeytynyt vettä. Mitä suurempi kylmäviskositeetti on, sitä parempi.
DOT 3- ja 4-nesteitä voidaan sekoittaa keskenään, mutta DOT 5:sta ei saa koskaan sekoittaa minkään muun jarrunesteen kanssa. DOT 5 on silikonipohjainen, eikä sen sekaan kondensoidu vettä samalla tavalla kuin DOT 3-, 4- ja 5.1-nesteisiin, jotka ovat hygroskooppisia eli ne imevät itseensä vettä.




1 kommentti:

  1. Tässäpä olet koonnut hyvää tekstiä ja kuvia erilaisista jarruista. Minä en tiennytkään, jarruputket lähtevät jarrupääsylinteristä, sillä nämä asiat ovat kyllä ihan uusia itselleni. Ystäväni kertoi juuri etsiskelevänsä jarrukorjausta varten hydrauliikkaputkia edullisesti. https://www.samet.fi/tuotanto-ja-palvelut

    VastaaPoista