maanantai 18. tammikuuta 2016

TEORIAA: Moottorin kokoonpano

Moottorin osien tarkastus










Sylinteriryhmä (kuivaputki)
- Sylinterien kuluneisuus  
Hoonattu Sylinteri
- Runkolaakeripesäkkeet 
  • Pesäkkeen mitta (ja linja) 
- Öljykanavat
- Kannen tasopinta (''Laani'')


- Kierteet ja katkenneet pultit
- Tiivistepinnat
- Pakkasroput

Sylinteriryhmä (märkäputki)

- Sylinteriputkien ''korkeus'' lohkon tasoon nähden

  • (Nokka-akselinlaakerit, Tasapainoakseleiden laakerit HUOM: Kuuluvat molempiin sylinterityyppeihin)

Kampiakseli
- Mittatarkastus 
  • Kiilloitus, Hionta 
  • (HUOM: Katso, että mittametri on konnossa ja että osaat lukea sitä oikein) 
- Suoruuen tarkastus
- Päittäislaakerin pinta
- Öljykanavat
- Tasapainoitus
- Silmälaakeri
- Särötarkastus
Sylinterikansi

- Kansivalu 
  • Pinnansuoruus (Kannattaa hioa suoraksi ei kannata vain vaihtaa tiivistettä), Öljykanavat, Ohjaimet, Venttiili-istukat, Nokka-akselin laakeroinnit, Kierteet/Pultit, Etukammiot, Vesipainekoe (= särötarkastus)
- Paininkupit

- Keinuvivut








Venttiilikoneisto
- Venttiili
Pää
Lukkourat

Varsi

Lautanen


- Ohjain

  • Kuluneisuus, Kiinnitys, Venttilivarren kumit, Halkemat
- Venttiilisäätö vaihtohdot:
  • Ruuvisäätö (keinuvivut)
  • Palasäätö (paininkuppi)
  • Hydraulinen säätö
Nokka-akseli 
- Laakeripinnat
- Nokkien kiinnitys

- Mitta (Helmavälys)
- Rengasurat
- Leikkautumat
- Nakutusjäljet
- Kiinnitys -> Männäntappi, Lukitus

Kiertokanki
- Helan välys
Jakopää

- Ketjujakopää 
  • Kiristin, laahaimet
Öljypumppu

- Pumppuelementtien pinnat
- Paineventtiilin jousi
- Imuputken sihti

Kokoaminen

- Osien peseminen
- Osien, pulttien ja ruuvien (yms.) järjestely
- Varaosien tilaus 
- Uusien osien sopivuuden tarkastus

Sylinteriryhmä

- Runkolaakeri paikalleen
  • Pultit kiinni (momenttiin)
Momenttiavain
- Kiertokangen laakerit paikalleen
- Mittaukset --> välykset
- Kampiakseli paikalleen
  • Öljy laakereihin
- Päittäislaakerit paikalleen
  • Päittäisvälyksen tarkastus 
- Kampiakselin pyöritys
- Männän kiinnittäminen kiertokankeen
  • Puristussovitteinen tappi
  • Uiva tappi
Renkaiden asennus mäntään

- Todetaan, että renkaat ovat sopivat
  • Sovitus sylinteriin
  • Uraleveys -> Urasta karstat pois (esim vanhan renkaan pätkällä)
- Renkaat oikein päin mäntään
Männänrenkaat

Männän asentaminen sylinteriin

- Öljyä renkaisiin, laakeriin ja männäntappiin
- Männänrenkaiden päät ''hajasijoittaen''
- Panta männän ympärille
Männänrengaspanta
Sylinterikannen kiinnitys

- Esivalmistelut
  • Venttiilien säätö, jos mahdollista
  • Imu- ja pakosarjan kiinnitys ?
  • Nokka-akseli(t) ''jakoasentoon''
  • Männät (kampiakseli) myös ''jakoasentoon''
  • Ohjauspinnat paikoillaan
  • Tasopinnat puhtaat
  • Tiiviste oikein päin
  • Kannentiivisteen vahvuus
- Kannen asennus paikoilleen
  • Kannen nosto paikalleen siten, että seloksahtaa paikalleen - ei saa vedättäää pulteilla 
  • Pultit kevyesti öljyttynä paikoilleen
  • Kiristys ohjeen mukaan (momentti/astekiristys)
Nokka-akselin ajoitus ilman ohjetta, kun moottorisa yksi nokka-akseli
  1. Mäntä 1 yläkuolokohtaan
  2. Nokka-akseli sytytysasentoon
  3. Ajoitus nokka-akselin nosotn avulla 
Nokka-akselin ajoituksen tarkastus (ei hydr.vent.säätö)
  1. Ykkösmäntä yläkuolokohtaan
  2. Hihnapyörään merkki (ykk)
  3.  Tasoitetaan venttiilivälykset
  4. Pyöritetään moottoria kampiakselilta pyörimissuuntaan, kunnes pakovälys menee kiinni -> Merkki hihnapyörään 
  5. Kierretään kampiakselia vasten pyörimissuuntaa, kunnes imuvälys menee kiinni -> Merkki hihnapyörään
  6. Kierretään kampiakseli takaisin yläkuolokohtaan 
  7. Jos jako on paikallaan, ovat pako- ja imumerkit yhtä kaukana yläkuolokohdan merkistä



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti