Fysiikassa teho P on tehdyn työn tai käytetyn energian määrä jossakin aikamäärässä. Tehon SI-yksikkö on watti W, joka vastaa joulen energiamäärää sekunnissa. Moottoreiden tehoarvot ilmoitetaan yleensä kilowatteina kW tai hevosvoimina hv.
Pyörintänopeus n
Vääntömomentti M
- M = F kertaa r
Voima F
Voiman ''etäisyys'' r
- F = p kertaa A
Palamispaine p
Männän poikkipinta-ala A
Sylinterin paine työtahdin aikana riippuu:
- Sisään suihkutetun polttoaineen määrästä
- Alkulämpötilasta -> Imuilman lämpötila -> Kylmäilma sisältää runsaasti happea -> Kylmäilma hidastaa palamista -> Kuuma ilma lisää nakutusherkkyyttä
- Palamisen ajoituksesta -> sytytyksen ajoitus
Täytösaste ilmaisee, kuinka paljon ilmaa on saatu sylinteriin imutahdin aikjana.
Täytösasteen nostaminen:
Täytösasteen nostaminen:
- Kanavien muotoilulla
- Venttiilien halkaisija muutoksilla
- Imusarjan muutoksella
- Pakosarjan muutoksella
Pitkäiskuinen moottori
- Iskusuhde ξ (ksii) = s/D
Iskunpituus s
Sylinterinhalkaisija D
Kun s > D, moottori on pitkäiskuinen
Kun s < D, moottori on lyhytiskuinen
Polttoaineannoksen määrittäminen
Polttoaineannoksen määrittäminen
- Seossuhde määräytyy sisäänimetyn ilman ja poltoaineen kertasyöttyannoksen mukaan.
- Määritetään sisäänimetty ilma
- Annostellaan polttoaine käyttötilanteen mukaan
- Suuttimen aukioloajan määräytyminen -> Perusaika käyrältä -> Käyttötilanteen mukaan lisäys tai vähennys
- Peruskartta on mitoitettu tietylle suutinkoolle ja polttoaineen paineelle
Sytytysjärjestelmä
Sytytysenergia
- W = U kertaa I kertaa t
Jännite puolan ensiökelassa U -> Katkojalaite (Transistori)
Ensiövirta I -> Ensiövirtapiirin vastukset
Ensiövirran kulkuaika t -> Katkojalaite
Sytytysenergian lisääminen
Sytytysenergian lisääminen
- -Sytytyspuolan ''nopeus'' -> kipinäluku -> Suurtehopuolat
- Ensiövirran kulkuaika -> Katkojalaitteen ''säätö''
Pyörintänopeuden nosto
- F = m kertaa a
Massa m
Kiihtyvyys a
Venttiilikoneistossa saattaa kovilla kierroksilla kiihtyvyys olla jopa 200g
Voiman suuruus riippuu massasta ja kiihtyvyydestä -> Edestakaisten voimien vaikutus
Venttiilikoneistossa saattaa kovilla kierroksilla kiihtyvyys olla jopa 200g
Voiman suuruus riippuu massasta ja kiihtyvyydestä -> Edestakaisten voimien vaikutus
- Mäntä
- Venttiilikoneisto
- Auton alusta
- F = m kestaa s
Voiman kohtisuora etäisyys vaikutus pisteestä s
Moottori -> Kampikoneisto, Keinuvivut
Auton alusta
Voimansiirto -> Hammaspyörät, vetoakseli, kardaani
- P = M kertaa 2 pii kertaa n
Hitausmomentti
- Kytkin välittää tehoa sen suuruuteen vaikkuttavat seuraavat asiat: -> Kytminen puristusvoima, Kitkakerroin, Kytkinlevyjen lukumäärä, Kytkimen halkaisija
- J = m kertaa r2
Pyörivä massa m
Massakeskipisteen säde r
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti