maanantai 15. joulukuuta 2014

Moottorinohjausjärjestelmä teoriaa part7 (dieselmoottori)

Mopoautotkin toimivat Diiselillä :D

Yleistä:

  • Dieselmoottori on puristussytytteinen polttomoottori, joka on nimetty sen keksijän Rudolf Dieselin mukaan.
  • Dieselmoottori on keksitty vuonna 1897.
  • Nykyaikaisille dieselmoottoreille asetettavat vaatimukset tiukentuvat jatkuvasti. Melu- ja pakokaasupäästöjen alentamisen lisäksi painotetaan myös taloudellisuuden ja ajomukavuuden tavoittelemista. Kaiken tämän seurauksena ruiskutusjärjestelmän ja sen ohjauksen vaatimukset ovat kasvaneet mm. seuraavilla alueilla:
* Korkeat ruiskutuspaineet,
* ruiskutustapahtuman tarkka ohjaus,
* esiruiskutus,
* kuormasta riippumaton joutokäyntinopeuden säätö,
* ohjattu pakokaasujen takaisinkierrätys (EGR),
* mahdollisuudet yhteistoimintaan muiden järjestelmien
 kanssa, esim. elektroninen ajovakausjärjestelmä,
* kattavat vianmääritysmahdollisuudet.

Dieselsuoraruiskutus:

  • Viime vuosien aikana dieselmoottoreissa on siirrytty suoraruiskutukseen sen korkean hyötysuhteen vuoksi.
* Polttoaine ruiskutetaan suoraan palotilaan.
* Palaminen tapahtuu palotilan keskellä.
  • Suoraruiskutteiset dieselmoottorit tarvitsevat käynnistysapujärjestelmää alle 0 °C:ssa.

Monivaiheinen ruiskutus:

  • Yhden tai useamman esiruiskutuksen avulla paineennousu saadaan tasaisemmaksi ja palotapahtuma pehmeämmäksi. Tämä vähentää palomelua.
  • Jälkiruiskutukset vähentävät nokihiukkasten määrää ja/tai kohottavat pakokaasun lämpötilaa jälkikäsittelyjärjestelmien tarpeiden mukaisesti.

Hehkutuksen ohjaus:

  • Dieselpolttoaine on herkästi syttyvää bensiiniin verrattuna. Siksi lämpimät dieselmoottorit ja suoraruiskutteiset moottorit käynnistyvät ilman mitään aputoimia, kun lämpötila on yli 0°C.
  • Henkilöautoissa hehkutuksen ohjaukseen käytetään useimmiten hehkutulppia.

* Suoraruiskutteisissa moottoreissa               
hehkutulppa ulottuu suoraan palotilaan.
* Nykyaikaisessa dieselmoottorissa                           
hehkutulppien aktivoinnista vastaa elektroninen 
moottorinohjausjärjestelmä.
  • Kun sytytysvirta kytketään päälle, alkaa esihehkutus. Kun mittaristossa oleva hehkutuksen merkkivalo sammuu, hehkutulpat ja palotilan ilma ovat riittävän kuumia käynnistyksen aloittamiselle.
Hehkun merkkivalo
  • Hehkutuksen merkkivalon sammuminen ei kuitenkaan merkitse hehkutusvaiheen päättymistä. Esihehkutusta seuraa tietynmittainen jälkihehkutus.
1.Hehkutulppa
2.Hehkutuksen ohjauslaite
3.Virtalukko
4.Hehkutuksen merkkivalo
5.Vianmääritysjohto
6.Akkuun
7.Moottorinohjausyksikön ohjausjohto hehkutuksen ohjauslaitteeseen
8.Moottorinohjausyksikkö




Jakajaruiskutuspumppujärjestelmät:

  • Jakajaruiskutuspumppujärjestelmät jakautuvat seuraaviin toimintaryhmiin:

Pienpainejärjestelmä

  • Jakajaruiskutuspumppu imee polttoainetta säiliöstä suodattimen kautta ja täyttää alhaisella paineella pumpun sisätilan.
  •  Tästä pienpainesyötöstä vastaa siirtopumppu, joka on integroitu jakajaruiskutuspumppuun.
  • Tuotettu pienpaine täyttää koko ruiskutuspumpun ja tuottaa samalla myös syöttöpaineen kaikille mekaanisille ja sähköisille osille.

Korkeapainejärjestelmä:

  • Korkeapaineosassa tuotettu syöttöpaine muutetaan ruiskutussuuttimien avaamiseen riittäväksi korkeapaineeksi.
  • Avautumispaineen korkeus määräytyy ruiskutussuuttimeen asennetun painejousen perusteella.
  • Kun tämän painejousen sulkuvoima voitetaan, ruiskutussuutin avautuu ja ruiskutustapahtuma alkaa.
Huom: Ruiskutustapahtumaa ohjataan täysin elektronisesti jakajaruiskutuspumpun avulla. 
Jakajaruiskutuspumppu VP30 toimii aksiaalimäntäperiaatteella.
Jakajaruiskutuspumppu VP44 toimii säteismäntäperiaatteella.

Jakajaruiskutuspumppu VP30

1.Siirtopumppu (siipipumppu)
2.Kiertokulma-anturi
3.Rullarengas
4.Ruiskutuspumpun ohjauslaite
5.Ohjauslaitteen pistokeliitäntä
6.Aksiaalimäntä
7.Korkeapainemagneettiventtiili
8.Ruiskutuspumpun korkeapaineliitäntä
9.Ruiskutuksen aloitushetken säädön magneettiventtiili
10.Ruiskutusennakonsäädin
11.Nokkalevy
12.Kiertokulma-anturin pulssilevy

Jakajaruiskutuspumppu VP44
1.Siirtopumppu (siipipumppu)
2.Kiertokulma-anturi
3.Rullarengas
4.Ruiskutuspumpun ohjauslaite
5.Ohjauslaitteen pistokeliitäntä
6.Säteismäntäkorkeapainepumppu
7.Jakaja-akseli
8.Korkeapainemagneettiventtiili
9.Paineventtiili
10.Ruiskutusennakonsäätimen magneettiventtiili
11.Ruiskutusennakonsäädin
12.Pulssipyörä

Huom: Säiliön ja ruiskutuspumpun välisestä polttoaineen syötöstä vastaa siirtopumppu, joka on integroitu jakajaruiskutuspumppuun.

Siirtopumppu:

  • Siirtopumppuna toimii siipipumppu, joka siirtää jokaisella käyttökierroksella vakiomäärän polttoainetta.

Paineensäätöventtiili: 

  • Pumpun pyörintänopeuden kohoamisen myötä myös siirtopumpun syöttöteho ja paine kohoavat, joten paineen nousua pitää pystyä rajoittamaan. 
* Painetta rajoitetaan jakajaruiskutuspumppuun
asennetulla paineensäätöventtiilillä. 
  • Jos pumpun tuottama paine kohoaa liian suureksi, se voittaa venttiilijousen voiman ja ylimääräinen polttoaine pääsee virtaamaan siirtopumpun imupuolelle.

Kaksijousinen suutinpidin: 

  • Jotta suoraruiskutteisten dieselmoottoreiden palotapahtuma saataisiin pehmeämmäksi, käytetään VP30-/VP44-jakajaruiskutuspumpuissa kaksijousisia suutinpitimiä.
  • Kaksijousisen suutinpitimen ansiosta polttoaineen ruiskutus voi tapahtua kahdessa vaiheessa.

Pumppusuutinruiskutusjärjestelmä:

  • Pumppusuutinjärjestelmässä ruiskutuspumppu ja ruiskutussuutin muodostavat yhteisen yksikön.
  • Sylinterikannessa on jokaista sylinteriä varten yksi pumppusuutinyksikkö, jota käytetään suoraan nokka-akselilla.
* Tämä rakenne erottaa pumppusuutinjärjestelmän 
kaikista muista järjestelmistä. 

Pienpainejärjestelmä:

  • Pumppusuutinruiskutusjärjestelmässä polttoaineen syötöstä vastaa mekaaninen siirtopumppu, joka imee polttoaineen säiliöstä ja syöttää sen polttoainesuodattimen kautta suoraan sylinterikanteen asennetuille pumppusuutinyksiköille.
  • Tai vaihtoehtoisesti voidaan käyttää myös ylimääräistä sähkötoimista esisiirtopumppua, jolla tuetaan mekaanisen polttoainepumpun syöttötehoa.
  • Ylimääräinen polttoaine johdetaan pumppusuutinyksiköistä polttoaineen paluuvirtaukseen.
* Korkeanpaineen vuoksi paluuvirtaukseen joutuva
 polttoaine kuumenee joskus voimakkaasti, jottei
 tästä aiheudu mitään haittaa on paluuvirtaukseen
 lisätty polttoaineenjäähdytin. 

Yhteispaineruiskutusjärjestelmä:

  • Yhteispainejärjestelmällä tarkoitetaan painevaraajaa käyttävää järjestelmää. Siinä paineenmuodostus ja ruiskutus on erotettu toisistaan.
  • Järjestelmä tuottaa jatkuvan ja moottorin käyntinopeudesta riippumattoman polttoainepaineen, kun taas perinteisissä jakajapumppujärjestelmissä jokaista ruiskutustapahtumaa varten joudutaan tuottamaan uusi polttoainepaineen huippukohta.
  • Yhteispainejärjestelmä jakautuu kahteen toimintaryhmään: 
* Pienpainejärjestelmä    
* Korkeapainejärjestelmä

Pienpainejärjestelmä: 

  • Polttoaineen syötöstä vastaa korkeapainepumppuun integroitu siirtopumppu, se imee polttoaineen säiliöstä ja syöttää tarvittavan määärän korkeapainepumppuun.
  • Polttoainesuodatin poistaa polttoaineen epäpuhtaudet.
  • Ylimääräinen polttoaine johdetaan paluuvirtauksessa takaisin polttoainesäiliöön.

Korkeapainejärjestelmä: 

  • Korkeapainepumppu muodostaa jatkuvasti järjestelmässä tarvittavaa korkeapainetta sekä puristaa polttoaineen ja työntää sen korkeapaineputken kautta polttoaineen jakeluputkeen.
  •  Polttoaineen jakeluputkesta otetaan hieman polttoainetta jokaisessa ruiskutustapahtumassa. Sen paine pysyy kuitenkin vakioarvossa, sillä polttoaineen elastisuuden ansiosta muodostuu varaajavaikutus.
  • Ruiskutusajankohdasta ja ruiskutusmäärästä vastaavat moottorinohjausyksikön ohjaamat sähköiset ruiskutusventtiilit.

Pakokaasupäästöt: 

  • Energiankulutuksen jatkuva kasvu, varsinkin kun siinä käytetään yhä edelleen fossiilisiin polttoaineisiin, on tehnyt ilmansaasteista vakavan ongelman.
  • Hengitysilman laatu määräytyy lukuisten tekijöiden perusteella. Teollisuuden, kotitalouksien ja voimalaitosten tuottamien päästöjen lisäksi merkittäviä ovat myös tieliikenteen päästöt.
  • Pakokaasujen päästörajat ovat alentuneet jatkuvasti viime vuosina. Näillä toimilla on haluttu rajoittaa sitä ympäristökuormitusta, joka aiheutuu polttomoottoreita käyttävien ajoneuvojen haitallisista päästöistä.
  • Pakokaasupäästörajojen saavuttaminen edellyttää ajoneuvojen varustamista yhä monimutkaisemmilla järjestelmillä, jotka pyrkivät rajoittamaan näitä päästöjä.
 EOPD antureiden ja käyttölaitteiden avulla valvotaan jatkuvasti ajon aikana pakokaasupäästöihin vaikuttavien järjestelmien ja osien pysymistä EOBD-raja-arvojen sisällä.


  • Dieselmoottorilla varustetuiden autojen päästöistä mitataan savutusarvo

1 kommentti:

  1. Tämä olikin hyvä ja kattava kirjoitus diesel pumpusta. Työkaverin kanssa olikin asiasta juuri puhetta, hänen tulisi hommata uusi sellainen sillä vanha jo reistaillut kovin. En tiennytkään että Diesel pumppu on noinkin vanha keksintö? Olisin kuvitellut että se olisi keksitty myöhemmin!
    https://dieselosa.fi/dieselkorjaamo/

    VastaaPoista