maanantai 7. lokakuuta 2013

Voimansiirto

Voimansiirrolla tarkoitetaan autossa olevia laitteita, jotka siirtävät moottorin vetäville pyörille.
Voimansiirtoon kuuluvia osakokonaisuuksia ovat mm.
* Kytkin 
* Nivelakseli (taka- ja nelivetoisissa autoissa) 
* Tasauspyörästö
* Vaihteisto
* Vetoakseli
* Vetonivel 

Kytkin on osa auton voimansiirtolaitteistoa ja se sijaitsee auton moottorin ja vaihdelaatikon välissä. Kytkimen tehtävä on yksinkertaisesti sanottuna kytkeä ja irroittaa moottorin yhteys vetäviin pyöriin. Tarkemmin sanottuna asia voidaan sanoa seuraavasti: 
Kun kytkin on kytkettynä se siirtää moottorin tuottaman voiman kampiakselilta vaihdelaatikkoon ja sieltä eteenpäin renkaille. Irti ollessaan se irroittaa kampiakselin pyörivän liikkeen vaihdelaatikosta, sallien autolla pysähtymisen tai vaihteen vaihdon.
Kytkintä ohjataan kytkinpolkimella. Lähtötilanteessa, kun poljin on vapaana yläasennossaan, on kytkinlevy (pyörimätön osa) puristunut vauhtipyörän ja paineasetelman väliin. Tällöin kampiakselin kautta moottorilta tuleva pyörivä liike välittyy kytkimen (ja kytkinakselin) välityksellä vaihteistoon.
Kun poljin painetaan alas, vapautuu kytkinlevy puristuksesta ja moottorista tuleva voima ei välity eteenpäin. 
Kuva kytkimestä: 


Nivelakseli eli kardaaniakseli on neli- ja takavetoisissa autoissa käytettävä pitkittäissuuntainen voimansiirtoakseli. Nivelakseli välittää vaihteistosta  tulevan voiman tasauspyörästöön.
Nivelakseli voi koostua useammastakin osasta silloin akseliputkien välissä on ristinivel, joka mahdollistaa vetävien takapyörien jouston. Kardaani voi pyöriä ajoneuvon alla vapaana, tai se voi olla koteloitu vaurioitumisen välttämiseksi. 



Tasauspyörästö on autoissa ja muissa pyörillä liikkuvissa laitteissa laite, joka koostuu hammasrattaista antaakseen yhtä paljon vääntöä kummallekin vetävälle pyörälle. Tasauspyörästöä tarvitaan siksi, että auton samalla akselilla olevat pyörät pyörivät eri nopeudella, kun autolla kaarretaan. Tavanomaisen tasauspyörästön heikkous on mahdollisuus toisen pyörän sutimiseen, jolloin vastakkainen pyörä ei pyöri.
Tasauspyörästö koostuu yleensä hammasratasmekanismista, jossa rengasratas saa nivelakselilta pyörimisvoimaa, joka siiretään sivurattaille yleensä kahden vastakkaisen pienen hammaspyörän kautta. Pienet vastakkaiset hammasrattaat on kiinnitetty kehikkoon, joka on kiinni rengasrattaassa. Kun rengasratas ja kehikko pyörivät, pienet hammasrattaat pyörittävät sivurattaita. Pienet rattaat pyörivät vapaasti oman akselinsa ympäri, kun jompikumpi sivurattaista kohtaa vastusta.




Vaihteisto on laite, joka välittää mekaanista momenttia kahden komponentin välillä. Autoissa vaihteistoa käytetään, koska liikkeelle lähdettäessä pyörät pyörivät hitaammin kuin suurella nopeudella ajettaessa. Ykkösvaihde antaa tällöin suurimman voiman hitaammalla moottorin pyörimisnopeudella, kun taas esimerkiksi 3. vaihde tuottaa vetäville pyörille vähemmän voimaa suuremmalla pyörimisnopeudella, jolloin auto liikkuu suuremmalla nopeudella.
Vaihteiston välityssuhde on käyttävän akselin pyörimisnopeuden ja käytettävän akselin pyörimisnopeuden osamäärä. Yleensä vaihteiston välityssuhde on yhtä suurempi, eli vaihteisto kasvattaa momenttia mutta pienentää pyörimisnopeutta. Portaalla tarkoitetaan yleensä vaihteiston sisäistä momentinvälitystiehen kuuluvaa kokonaisuutta, joka muuntaa momenttia. Tavallisesti tällainen kokonaisuus on hammaspyöräpari. Vaihteistossa on siten aina vähintään yksi porras ja kaksi vaihdetta. Portaiden lukumäärä vaikuttaa lähinnä suurimpaan välityssuhteeseen, joka vaihteistolla on mahdollista saavuttaa.



Vetoakseli on akseli, jolla välitetään vääntö tasauspyörästöstä pyörännapaan. Erillisjousitetulla akselilla vetoakselissa on yksi (heiluriakseli) tai useimmiten kaksi niveltä, joita kutsutaan ulommaksi ja sisemmäksi vetoniveleksi. Ulompi nivel joutuu suuremmalle rasitukselle, sillä sen täytyy toimia suuremmissa kulmissa.



Vetonivel on vetoakselin nivel, joka mahdollistaa vetoakselin kulman muutokset


Alla vielä video voimansiirrosta :) sekä linkit ryhmäläisteni blogihin :)


    http://kustinasennukset.blogspot.fi/

    http://papupaja.blogspot.fi/

    http://antonsautomobile.blogspot.fi/

    Ei kommentteja:

    Lähetä kommentti