tiistai 1. lokakuuta 2013

Autodatan/workshop datan käyttöohje

Autodatan ”käyttöohje”

Esimerkkiautona VOLVO C70 2.0 D 2013

Jakopään hihnan vaihto
VOLVO C70 mallin autoon tulee vaihtaa jakopäänhihna 180 000 km tai 120 kk välein. Samoten jakopään hihnan kiristin ja jakopäänhihnan ohjauspyörä(t).
Erikoisvarotoimet:
·         Irrota akun maajohto.
·         Älä käännä kampiakselia tai nokka-akselia, kun jakopäänhihna on irrotettu.
·         Irrota hehkutulpat, niin moottoria on helpompi pyörittää.
·         Pyöritä moottoria normaaliin pyörintäsuuntaan (ellei toisi mainita).
·         ÄLÄ pyöritä moottoria nokka-akselin tai muun hammaspyörän välityksellä.
·         Noudata kaikkia kiristystiukkuuksia.

Irrotus: 
1.    Nosta ja tue ajoneuvon etuosa
2.     Irrota:
-  Oikea etupyörä.
-  Oikean lokasuojan sisäpelti.
-  Moottorin alasuojus.
-  Apulaitteiden käyttöhihna.
-  Moottorin yläsuojus.

3.    Siirrä jäähdytysnesteen paisuntasäiliö sivuun. ÄLÄ irrota letkuja
4.    Tue moottori
5.    Irrota:
*  Moottorin vakaustanko ja korvake
*  Oikean moottorikiinnikkeen  välikorvake
*  Oikea moottorinkiinnike
*  Kampiakselin hihnapyörän pultit
6.    Asenna kampiakselin hihnapyörän pitotyökalu
7.    Irrota:
*  Kampiakselin hihnapyörän kaskimutteri
*  Kampiakselin hihnapyörä
8.    Asenna kampiakselin hihnapyörän keskimutteri
9.    Siirrä ohjaustehostimen letku sivuun.  ÄLÄ irrota letkua
10. Irrota jakopään hihnan suojakansi
11. Kierrä kampiakselia myötäpäivään, kunnes ajoitusmerkit on oikein
12. Löysää kiristinpyörän pultti
13. Siirrä kiristinpyörää poispäin hihnasta. Käytä kuusiokoloavainta
14. Irrota:
-  Jakopään hihna
-  Ohjainpyörän pultti
-  Ohjainpyörä
-  Kiristinpyörän pultti
-  Kiristinpyörä

Asennus:
1.    Asenna uusi ohjainpyörä.
2.    Kiristä ohjainpyörän pultti (kiristystiukkuus 244Nm)
3.    Asenna uusi kiristinpyörä kuusiokoloavaimen reiän ollessa kello 11:n asennossa.
4.    Varmista, että kiristinpyörä sijaitsee oikein ajoitustapissa.
5.    Kiristä kiristinpyörän pultti kevyesti.
6.    Varmista, että ajoitusmerkit on kohdistettu oikein
7.    Aseta jakopään hihna paikalleen vastapäivään, aloita kampiakselin hammaspyörästä
8.    Kierrä kiristinpyörää vastapäivään kunnes osoitin on kohdistettu ikkunaan (käytä kuusiokoloavainta)
9.    Kiristä kiristinpyörän pultti (kiristystiukkuus 24Nm)
10.  Käännä kampiakselia kaksi kierrosta myötäpäivään
11.  Varmista, että ajoitusmerkit on kohdistettu oikein.
12.  Irrota kampiakselin hihnapyörän keskimutteri
13.  Asenna osat takaisin päinvastaisessa järjestyksessä irrotukseen nähden
14.  Asenna kampiakselin hihnapyörän pitotyökalu
15.  Kiristä kampiakselin hihnapyörän keskimutteri. (kiristystiukkuus 300Nm)
16.  Irrota kampiakselin hihnapyörän pitotyökalu
17. Kiristä kampiakselin hihnapyörän pultit (kiristystiukkuus 35Nm + 50˚


Autodatasta näkee Volvon tekniset arvot ja määräaikaishuoltojen kohteet ja aikataulut. Autodata kertoo esimerkkiautosta kaiken mitä valmistajat ovat sinne luovuttaneet.
Autodatasta voi katsoa jos tarvitesee jotain tietoa huotoa varten.
Autodataa käytetään mm silloin kun tarvitasee tietää ruuvien kiristys momentti.
(workshop datassa on suurimpiirtein samat asaíat eri paketissa)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti