maanantai 3. marraskuuta 2014

Moottorinohjausjärjestelmä teoriaa part 1 (sytytystulpan merkinnät)

TULPAN MERKINTÖJEN TUTKIMISTA:

Tässä jaksossa lähes jokainen päivä on teoria opintoja, joten käytännön tehtävistä ei juuri tule merkintöjä muutamaan viikkoon. 


Saatiin teoriaopettajalta tehtävä, jossa piti selvittää  mitä tulpan merkintä tarkoittaa.

Otetaan esimerkiksi mopossa yleinen BR9ES.
(NGK)

Mitä kirjaimet tarkoittavat?


Ensimmäinen kirjain tarkoittaa kierteen kokoa

Kirjain Kierteen koko Avaimen koko
A 18 mm 25,4 mm
B 14 mm 20,8 mm
C 10 mm 16,0 mm
D 12 mm 18,0 mm
E 8 mm 13,0 mm
G PF1/2 23,8 mm
J 12 mm 18,0 mm
AB 18 mm 20,8 mm
BC 14 mm 16,0 mm
BK 14 mm 16,0 mm
DC 12 mm 16,0 mm


Toinen kirjain tarkoittaa rakenneominaisuutta (tämä ei kuitenkaan koska kaikkia tulppamerkkejä)

Kirjain Rakenne
L Kompakti (shorty)
M Kompakti (bantam)
P Ulkoneva eriste
R Resistori (häiriönpoistaja)
U Pinta- tai puolipintapurkaus
Z Induktiivinen resistori

Numero tarkoittaa lämpöarvoa 

(2 kuumin 13 kylmin)

Kolmas kirjain tarkoittaa kierteen pituutta

Kirjain Kierteen pituus
E 19,0mm
H 12,7mm
I tai L 11,2mm
EH Puolikierre Kokonaispituus: 19,0 mm, Kierre: 12,7 mm
F Tyyppi A-F: 10,9 mm Tyyppi B-F: 11,2 mm Tyyppi B-EF: 17,5 mm

 

Neljäs kirjain tarkoittaa sytytyspään rakennetta

Kirjain Rakenne
C Pienikulmainen sivukärki
F Kartioistukka
G Ohut nikkeliseoksinen keskikärki
GV Keskikärki kulta-palladiumia, erikoisrakenne
J 2 pidennettyä sivukärkeä
K 2 sivukärkeä
T 3 sivukärkeä
Q 4 sivukärkeä
P Platinakärki
S Kuparisydäminen keskikärki
U Puolipintapurkaus
V Keskikärki kulta-palladiumia
VX Platinainen keskikärki ja erikoissivu-elektrodi
IX Iridiumkärki, NGK:n uutuus
W Volframikärki
X Tehostinkärki
Y V-urallinen keskikärki
EG Platinakärki ja U-urainen sivuelektrodi

 

 (Lähde: http://www.motot.net/wiki/Sytytystulpat )

(HUOM: nelisylinterisen koneen sytytysjärjestys on 1,3,4,2)

Kuvan Volvossa on kaksoiskipinä puola

 
Kaksoiskipinäpuolan kytkentälaavio

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti