TULPAN MERKINTÖJEN TUTKIMISTA:
Tässä jaksossa lähes jokainen päivä on teoria opintoja, joten käytännön tehtävistä ei juuri tule merkintöjä muutamaan viikkoon.
Saatiin teoriaopettajalta tehtävä, jossa piti selvittää mitä tulpan merkintä tarkoittaa.
Otetaan esimerkiksi mopossa yleinen BR9ES.
(NGK)
Mitä kirjaimet tarkoittavat?
Ensimmäinen kirjain tarkoittaa kierteen kokoa
| Kirjain
| Kierteen koko
| Avaimen koko
|
| A
| 18 mm
| 25,4 mm
|
| B
| 14 mm
| 20,8 mm
|
| C
| 10 mm
| 16,0 mm
|
| D
| 12 mm
| 18,0 mm
|
| E
| 8 mm
| 13,0 mm
|
| G
| PF1/2
| 23,8 mm
|
| J
| 12 mm
| 18,0 mm
|
| AB
| 18 mm
| 20,8 mm
|
| BC
| 14 mm
| 16,0 mm
|
| BK
| 14 mm
| 16,0 mm
|
| DC
| 12 mm
| 16,0 mm
|
Toinen kirjain tarkoittaa rakenneominaisuutta (tämä ei kuitenkaan koska kaikkia tulppamerkkejä)
| Kirjain
| Rakenne
|
| L
| Kompakti (shorty)
|
| M
| Kompakti (bantam)
|
| P
| Ulkoneva eriste
|
| R
| Resistori (häiriönpoistaja)
|
| U
| Pinta- tai puolipintapurkaus
|
| Z
| Induktiivinen resistori
|
Numero tarkoittaa lämpöarvoa
(2 kuumin 13 kylmin)
Kolmas kirjain tarkoittaa kierteen pituutta
| Kirjain
| Kierteen pituus
|
| E
| 19,0mm
|
| H
| 12,7mm
|
| I tai L
| 11,2mm
|
| EH
| Puolikierre
Kokonaispituus:
19,0 mm,
Kierre: 12,7 mm
|
| F
| Tyyppi A-F: 10,9 mm
Tyyppi B-F:
11,2 mm
Tyyppi B-EF:
17,5 mm
|
Neljäs kirjain tarkoittaa sytytyspään rakennetta
| Kirjain
| Rakenne
|
| C
| Pienikulmainen sivukärki
|
| F
| Kartioistukka
|
| G
| Ohut nikkeliseoksinen keskikärki
|
| GV
| Keskikärki kulta-palladiumia, erikoisrakenne
|
| J
| 2 pidennettyä sivukärkeä
|
| K
| 2 sivukärkeä
|
| T
| 3 sivukärkeä
|
| Q
| 4 sivukärkeä
|
| P
| Platinakärki
|
| S
| Kuparisydäminen keskikärki
|
| U
| Puolipintapurkaus
|
| V
| Keskikärki kulta-palladiumia
|
| VX
| Platinainen keskikärki ja erikoissivu-elektrodi
|
| IX
| Iridiumkärki, NGK:n uutuus
|
| W
| Volframikärki
|
| X
| Tehostinkärki
|
| Y
| V-urallinen keskikärki
|
| EG
| Platinakärki ja U-urainen sivuelektrodi
|
(HUOM: nelisylinterisen koneen sytytysjärjestys on 1,3,4,2)
 |
| Kuvan Volvossa on kaksoiskipinä puola |
 |
| Kaksoiskipinäpuolan kytkentälaavio |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti